Bygg kodeskills

Synes du programmering og koding høres vanskelig ut? Få en forståelse av hvordan man jobber med prinsippene på en lett oppbyggelig måte – med Lego.

Har du tenkt på at du daglig tenker som en programmerer når du skal gjøre en oppgave eller løse et problem? Legobygging er et eksempel.

De fleste av oss har i en eller annen sammenheng hengt over legobordet og fiklet med de kreative klossene enten som barn, forelder, i barnehagen eller blitt oppslukt i byggeprosessen uavhengig av dette. 

 

Arbeidsmåte

Vi kjenner igjen fra legobygging at vi fikler og skaper gjennom å utforske og eksperimentere. Underveis oppdager du kanskje en feil, justerer og retter opp. Kanskje trengte du større hjul på bilen din eller du måtte bruke en annen type takplate på huset ditt for å få det til å gå opp. Det krever utholdenhet å lete etter riktig løsning eller riktig brikke, men feilsøking kan også bli en drivkraft i seg selv. Programmering handler også om dette. Når du skaper, enten det er en kode eller en legokonstuksjon kan det kreve samarbeid og arbeidsfordeling. Høres f.eks. noen av disse utsagnene kjent ut?: “Har noen sett en gul treer?” eller “Mamma, kan du samle på alle de blå vinduene?”

Arbeidsmåtene som vi bruker når vi bygger Lego er faktisk mye de samme som en programmerer, eller den algoritminske tenkeren, bruker. Se figur under, arbeidsmåter til høyre. 

 

Figuren under viser noen viktige nøkkelbegrep som inngår i algoritmisk tenkning og typiske arbeidsmåter den algoritmiske tenkeren (programmereren) bruker for å løse problemer. (Figuren er tilpasset fra Barefoot Computing (UK) som er publisert med en åpen lisens (OGL))

Nøkkelbegrep

Se på figuren over igjen, denne gangen på nøkkelbegrepene til venstre. 

  • Når du bygger Lego bruker du logikk, og gjennom erfaring og tid ved legobordet har du fått evne til å analysere hva du trenger og hvordan noe du bygger vil bli. 
  • Når du bygger etter en oppskrift eller bruksanvisning, følger du regler etter steg-for-steg-metoden, som er det som kalles for en algoritme. I programmering, som i legokonstruksjon, kan du lage din egen oppskrift eller kode, eller du kan låne av andre.
  • Mange ganger må man bryte ned kontruksjonen i flere mindre deler. 

 

Algoritme: steg-for-steg-oppskrift
Dekomponering: bryte ned i mindre deler
  • Ofte finner man løsninger på mønstre som man kan bruke flere steder. F.eks. kan man lage seg en trapp og bruke flere steder eller i nye konstruksjoner. 
  • Lego Duplo er i seg selv et godt eksempel på det å forenkle ved å fjerne unødvendige detaljer.

 

Mønstre: finne og bruke likheter
Abstraksjon: fjerne unødvendlige detaljer

Som du ser har du allerede mange ferdigheter og forståelse som en programmerer trenger. Sist men ikke minst har legobygging og programmering til felles at en må tørre og leke seg, la seg inspirere av og dele med andre, og teste produktet om og om igjen. Dette mestrer du allerede!

 

Evaluering: gjøre vurderinger og justére

Naturviten­skapens verden er åpen for nye oppdagelser!

Bestill billetter


Nyhetsbrev fra VilVite?

Hva ønsker du oppdateringer om?
Hovedsamarbeidspartnere VilVite
Samarbeidspartnere