«Lek er den høyeste form for forskning» Albert Einstein.
Barn er genuint opptatt av å forstå omverden og hvordan ting fungerer. De er stadig i bevegelse og utforsker gjennom lek og utprøving. Denne typen lek er det samme som å gjøre fysikkeksperimenter. Alt som innebærer bevegelse er nemlig fysikk, enten det er når barna disser på en disse og hopper av, når de blander “sement” i sandkassen eller sender ulike ting nedover rutsjebanen for å se hvilke som går fortest.
1 Lag en “apparatus”
En apparatus er en forskningsstasjon dere kan lage for eller sammen med barna. Ta utgangspunkt i det dere har tilgjengelig som base med kasser, kartonger en kan lage hull i, rør, renner, trakter og kar. Det viktigste er at den er dynamisk, kan brukes på ulike måter og har bevegelig deler.
Slipp kreativiteten løs, skjær, klipp hull og tape fast ulike baner og innganger. Bruk en masse som barna kan utforske med, f.eks. papirpellets, makaroni eller akvariesand. Barnas favoritt, vann, fungerer selvsagt også dersom dere har materiell som tåler det, og da er apparatusen naturligvis perfekt for uteleken. Med en apparatus tilrettelegger dere for utforskningen av tyngdekraft, høyde, helning, vippepunkt, størrelser, mengde, friksjon og mye mer. Her er det leken, engasjementet og efaringslæringen som er i fokus.
Vi har latt oss inspirere av Tom Bedard, en amerikansk barnehagepedagog og barnas egen “Mac Gyver”. Se gjerne mer på bloggen hans tomsensori.blogspot.com
2 Rakettverksted
Det kan bli mye moro lek med en enkel sugerrørrakett. Ta et sugerør (gjerne papirsugerør) og rull et A5 papir litt løst rundt og tape papirrullen sammen. Tape også igjen på toppen. La barna sette “rakettene” på sugerøret og blåse.
Utforsk gjerne ved å avansere litt. Med en tom plastflaske, en hageslangestump og et elektrikerrør lager du enkelt en rakettutskyter sammen med barna. Tape delene sammen med elektrikertape, som på bildet til venstre under. Nå trenger dere bare å lage raketter av ark (A3) og tape. Rull arket rundt røret (litt løst) og tape rullen som på sugerørraketten. Tape også igjen toppen. Barna setter rakketten på utskyteren og tramper på flasken.
Bildet til høyre viser en mer avansert rakettutskyter med samme prinsipp. Her pumpes luft inn i en flaske via hageslangen. En stengt ventil hindrer luften å komme inn i elektrikerrøret, men når barna kjenner at det er tungt å pumpe, åpnes ventilen og raketten flyr med høy fart.
Disse aktivitetene legger tilrette for utforskning med lufttrykk, volum og måling.
3 Lekedeiger
Bordene i barnehagen er potensielt et godt møtested for samlek med materialer. Ofte bruker vi bordene til individuell aktivitet som perling, tegning og puslespill. Med lekedeiger supplert med gjenbruksmaterialer eller naturmaterialer er det fritt frem å eksperimentere med ulike konsistenser og lage små lekemiljøer.
Mange lekedeiger kan dere lage selv. Oppskrift på noen alternativer:
4 Bygg med lys og skygge
Klosser er spennende og nøytrale for lekens natur. Tema er ikke forutbestemt men kan innby til konstruksjoner etter barnas fantasi. De oppøver planlegging, koordinering, beregning og balanse. I kombinasjon med lys og gjennomsiktige fargete elementer gir de et spennende spill som barna kan utforske. En tradisjonell overhead eller en god lampe fungerer bra som lyskilde og en hvit vegg eller et laken gjør seg som lerret. Dette kan også lages i mindre format i papp og farget folie. Det er spennende å bruke lommelykt for å variere vinkel og avstand på lyskilden. Da blir landskapet levende og barna kan undre seg hva som skjer.
5 Papperi
Et papperi er rett og slett et sted man tilgjengeliggjør store mengder papp til konstruksjon. Prøv å få tak i små og store, hele pappesker. Dere trenger tykke tusjer, sakser og tapetkniv. La dem gjerne klippe både papp og tape selv, men vis gjerne hvordan du pleier å gjøre det. Til tykk papp må du nok frem med tapetkniven og hjelpe. La barna planlegge og tegne hvor de vil at du skal skjære for dem, slik at det er dem som eier prosjektet. Papperiet kan selvsagt kombineres med andre materialer, som tekstiler, madrasser, varekasser osv., slik som barnehageansatte gjorde på vårt kurs (bilde til høyre).
Vi har hatt papperi på VilVite i vinter i samarbeid med papperiet.no som er utviklet av Jann S. Aasebø alias “Den siste mohikaner”.
På VilVite utvikler vi blant annet læringstilbud for barnehager og holder kurs for barnehageansatte. I denne artikkelen har vi oppsummert noen av aktvitetene for barn og barnehageansatte som omhandler fysikk og utforskende lek. Flere ganger har vi holdt inspirasjonskurset “Lekeplassfysikk” og i mars holdt vi et oppfølgingskurs i samarbeid med Trude Anette Brendeland, også kjent som Fantasifantasten. Finn gjerne mer inspirasjon også på hennes Instagram eller facebook.
Utforskende lek og arbeidsmåter
Rammeplan for barnehagen sier at personalet skal utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna.
Turner m.fl. (2011) legger følgende i utforskende arbeidsmåter: utprøving, observasjon over tid, identifisering og klassifisering, se etter mønstre eller ulike måter av testing. For at barn skal kunne leke utforskende må de ha materialer eller annet utstyr å utforske med. I følge Waterhouse (2013) inspirerer ulikt materiale til ulik utforskning. Materialtilgangen bør være variert og bør ha potensiale for utfoskning. Voksne, utforskende rollemodeller kan øke barnas lyst til å undersøke, utforske og eksperimentere. (Realfagsløyper, Naturfagsenteret)