- Antall: 20
- Tidspunkt: Tirsdag og onsdag
- Målgruppe: 1.-2. trinn
- Fagområder: Kunst og håndverk, Naturfag
Hva skjer i dette læringstilbudet?
I Skyggebyen får elevene leke med lys og skygge. Lyset går i rette linjer og det vil skapes en skygge dersom noe av lyset blir stoppet. Noen gjenstander stopper lyset fullstendig og det kastes en mørk skygge bak gjenstanden. For objekter som stopper lyset delvis (gjennomskinnelig) vil skyggen som dannes bak objektet være svakere. Elevene bruker disse erfaringene til å lage klassens egen fargerike skyggeby.
Formidler vil gi ulike oppdrag som skal løses gjennom bygging, kreativitet og samarbeid. Vi oppfordrer lærer til å ta bilder eller filme utstillingen slik at dere kan se på arbeidet når dere kommer tilbake i klasserommet.
Læringstilbudet er utviklet av de norske vitensentrene og Naturfagsenteret, og er en del av undervisningstilbudet i Skaperskolen. Bli kjent med alle undervisningstilbudene til Skaperskolen.
Elevene lærer mer når de er forberedt
Alle læringsprogram på VilVite har tilgjengelig for- og etterarbeid. Her finner du utvalgte artikler og aktiviteter knyttet til Skyggebyen.
Tilknytning til læreplanen
Opplæringens verdigrunnlag: Skaperglede, engasjement og utforskertrang
Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.
Naturfag: kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
Ved å arbeide praktisk og ved å lage egne modeller for å løse faglige utfordringer, kan elevene utvikle skaperglede, evne til nytenking og forståelse av naturfaglig teori.
Kunst og håndverk: kjerneelementet kunst- og designprosesser
Kjerneelementet kunst- og designprosesser innebærer at elevene skal utvikle nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer.
Kunst og håndverk: kompetansemål
- undersøke egenskaper ved materialer og dele sanseerfaringer (2. trinn)
- vise fram og presentere objekter gjennom utstilling eller samling (2. trinn)
- formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling (4. trinn)
- samtale om bruk, funksjon og materialvalg i ulike bygninger og lage skisser med forslag til ny arkitektur (4. trinn)
Mer informasjon
Les om lærers rolle, avtalekoder, og annen relevant informasjon på denne siden.