- Antall: 30
- Varighet: 60
- Målgruppe: 3.-4. trinn
- Fagområder: Matematikk
Hva skjer i dette læringstilbudet?
I dette læringstilbudet introduserer vi elevene for kombinasjonen LEGO og programmering. Spike Essential er utviklet for aldersgruppen 1.-4.trinn og er lillebror til Spike Prime som elevene vil møte på mellomtrinnet, ungdomskolen eller gjennom First Lego Leauge.
Etter en kort introduksjon fra formidler, begynner elevene LEGO-byggingen av sitt pariserhjul ved hjelp av sine byggeklosser og nettbrett. Når elevene er ferdig med byggingen, begynner selve utforskingen på hvordan få pariserhjulet til å snurre rundt. I tillegg til selve hjulet skal elevene programmere lys og lyd. Om elevene blir ferdige før tiden, finner de kanskje noe annet de kan programmere og bygge?
Økten blir avsluttet med sortering og rydding av utstyr.
Elevene lærer mer når de er forberedt
Alle læringsprogram på VilVite har tilgjengelig for- og etterarbeid. Finn utvalgte artikler og aktiviteter knyttet til Programmering med Spike Essential på VilViteMer.
VilViteMer: For- og etterarbeid til Programmering med Spike Essential
Tilknytning til læreplanen
Opplæringens verdigrunnlag: skaperglede, engasjement og utforskertrang
Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.
Matematikk: kompetansemål
- Lage algoritmar og uttrykkje dei ved bruk av variablar, vilkår og lykkjer
Mer informasjon
Les om lærers rolle, avtalekoder, og annen relevant informasjon på denne siden.