Læringstilbud for 5.-7. trinn
Programmering med Bit:Bot
Bli med og programmer micro:bit til å styre Bit:Bot på ulike oppdrag. Vi bruker samme utstyret som i super:bit men med litt andre utfordringer og løyper. Inngang på VilVite kan bli gratis ved å bestille Programmering med Bit:Bot*.
LydLab
I LydLab får elevene utforske, lytte og lære hvordan man kan programmere musikk til filmklipp ved bruk av musikkverktøyet Soundtrap på VilVite i Bergen.
Ship o'Hoi med Scratch
Ta med klassen på VilVite og lær programmering med Scratch under One Ocean Week.
Kreativitet og entreprenørskap
Nysgjerrig på hvordan du jobber frem nye ideer, eller skal klassen din være med på SMARTere teknologi? Øv dere i kreativitet, ideutvikling og entreprenørskap sammen med Ungt Entreprenørskap og VilVite. Programmet holdes på VilVite eller på skolen din.
Kjedereaksjon
De store klossene er tilbake! Sammen bygger elevene dine en lang kjedereaksjon på VilVite. Går det etter planen? Hvilke kreative løsninger lager de for å få kjedereaksjonen til å henge sammen?
Verdens beste planet
Hvordan er det liv på Jorden, og hva med andre himmellegemer? Bli med på en virtuell reise i VilVites planetarium og utforsk universet.
Grønn energi
Kan energi være grønn? Bli med og utforsk energi, elektrisitet og magnetisme gjennom praktiske oppgaver. Hvordan virker disse kreftene sammen?
Temaløype Kroppen
Temaløype Kroppen handler om noen av systemene i kroppen. Hvordan kan tarmen påvirke hjernen? Hvordan ser nervecellen ut? Elevene dine utforsker installasjoner i utstillingen som handler om kroppen.
Utforsk utstillingen
Opplev VilVites utstilling og alle eksperimentene! Bli fasinert og begeistret av naturvitenskap, matematikk og teknologi i utstillingen vår.
VilVite PåHjul - Vi kommer med realfagssglede til din skole
Gi elevene og lærerne dine en anderledes skoledag med VilVite sitt omreisende vitensenter. Med VilVite PåHjul kan elevene utforske en interaktiv naturvitenskapling utstilling, vitenshow og ulike læringsprogram.
Skaperverksted - vann
Elevene lager noe som flyter og kan(skje) frakter en gjenstand over Dammen. Her finnes verken oppskrift eller fasit, så elevene får øvd innovasjons- og kreativitetsmuskelen.