- Antall: Inntil 30 elever
- Tidspunkt: Torsdag og fredag
- Målgruppe: 3.-4. trinn, 5.-7. trinn, 8.-10. trinn
- Fagområder: Kunst og håndverk, Naturfag
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Kjedereaksjon er tilbake på VilVite og nå med de store klossene! Oppdraget er det samme: klarer de å lage en serie med reaksjoner? Og hvor kreative løsninger klarer de å skape?
Elevene jobber i grupper, og gjennom samarbeid lager de en kjedereaksjon som går fra start til mål. Her kan kuler trilles, noe kan falle, dyttes eller dreies. Elevene må være kreative for å finne nye, rare og spennende kombinasjoner. Gruppene jobber selvstendig, velger selv hva de vil finne på og får testet løsningene sine hele tiden. Underveis vil det være viktig å prøve ut og teste mye. Formidler hjelper til om det trengs.
Når timen nærmer seg slutten ser vi på kjedereaksjonene/ kjedereaksjonen i fellesskap. Her kan du gjerne filme arbeidet til elevene for å bruke filmene av kjedereaksjonene som etterarbeid. Ved å se på filmene etterpå kan elevene prøve å beskrive med egne ord hva som skjedde.
Så kommer den endelige avslutningen, nemlig opprydding. Utstyret skal tilbake der det hører hjemme. Hvilken klasse er kjappest dette semesteret?
Elevene lærer mer når de er forberedt
Alle læringsprogram på VilVite har tilgjengelig for- og etterarbeid. Finn utvalgte artikler og aktiviteter knyttet til Kjedereaksjon på VilViteMer.
VilViteMer: For- og etterarbeid til Kjedereaksjon
Tilknytning til læreplanen
Du kan også knytte læringstilbudet til kompetansemål på ditt trinn.
Opplæringens verdigrunnlag: Skaperglede, engasjement og utforskertrang
Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.
Naturfag: kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
Ved å arbeide praktisk og ved å lage egne modeller for å løse faglige utfordringer, kan elevene utvikle skaperglede, evne til nytenking og forståelse av naturfaglig teori.
Naturfag: kjerneelementet teknologi
Gjennom å bruke og skape teknologi kan elevene kombinere erfaring og faglig kunnskap med å tenke kreativt og nyskapende. Elevene skal forstå teknologiske prinsipper og virkemåter.
Kunst og håndverk: kjerneelementet kunst- og designprosesser
Kjerneelementet kunst- og designprosesser innebærer at elevene skal utvikle nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer.
Mer informasjon
Les om lærers rolle, avtalekoder, og annen relevant informasjon på denne siden.