- Antall: Inntil 30 elever
- Tidspunkt: Tirsdag - fredag
- Målgruppe: 8.-10. trinn
- Fagområder: Matematikk, Naturfag, Kunst og håndverk
Hva skjer i dette læringstilbudet?
I Kodekraft bruker vi MakeCode Arcade, en plattform som lar elevene utvikle et eget spill ved hjelp av blokkprogrammering. Gjennom spillutviklingen blir elevene kjent med grunnleggende begreper innen programmering som løkker, variabler, vilkår og funksjoner, kombinert med testing og feilsøking. Elevene lærer det de trenger for å lage et enkelt spill, og tips til hvordan de kan utvikle spillet etterpå. Temaet for Kodekraft er energi. I startspillet er det energi i ubestemt form, men forslagene til utvidelser i etterkant omfatter både det å ha ulike typer energikilder, ulik tilgang til energi, og rivalisering om energikilder. Dette legger opp til diskusjoner både innen bærekraft, naturfag og samfunnsfag.
Oppgaver på Kodekraft.no
Besøk gjerne denne sida etter VilVite-besøket for å videreutvikling spillet, reflektere rundt valg elevene har tatt eller ønsker å ta i eget spill. De elevene som ønsker det, vil kunne dele spillet sitt med lærer og andre.
Hvem kan få gratis besøk?
Dette læringstilbudet er gratis for 9. og 10. trinn. VilVite reiser på dagsturer til skoler i nabokommunene til Bergen.
Skolen kan også velge Kodekraft på VilVite eller på nett.
Les mer om læringsprogrammer på VilVite eller på nett her.
Viktig informasjon om bestilling
I starten på bestillingssiden vil tidspunktet under dato være kl 08:30-14:00. Det er tidsområdet programmet kan kjøres på skolen.
Kodekraft tar 90 minutter. VilVite kan ha opp til 3 økter per dag (maks 30 elever i hver økt).
I bestillingen velger dere klokkeslett for besøk ved å fylle inn for antall elever under ønsket økt.
Økt 1: kl 08:30-10:00
Økt 2: kl 10:30-12:00
Økt 3: kl 12:30-14:00
Dersom det er 3 klasser på trinnet, fyll inn antall elever på alle 3 øktene.
Dersom dere har 4 eller flere klasser på samme trinn, må det bestilles flere dager. For spørsmål om bestilling eller spesialtilpassninger, ta kontakt med bestilling@vilvite.no
Bruk avtalekode KODE1001 ved bestilling.
Praktisk info om besøket
Formidler vil ta kontakt med bestiller i forkant av besøket med praktisk info. Da kan også tilpassninger avtales direkte med formidler.
Formidler trenger å koble seg opp til ein stor skjerm og WiFi. Elevene bruker egne maskiner med internett-tilgang. De samarbeider i grupper på to og to. Det vil si at helt vanlig klasserom er supert.
Hva er Kodekraft?
De 10 regionale vitensentrene i Norge har sammen arbeidet for å utvikle opplegget som skal gi elevene kunnskap om og forståelse for teknologi, algoritmisk tankemåte og programmering, i tillegg til aktuelle energiutfordringer. Formidlere ved hvert av sentrene gjennomfører opplegget i sin region (for VilVite gjelder dette hele Hordaland og deler av Møre og Romsdal).
Kodekraft er gjort mulig med støtte fra talentutviklingsprogrammet Morgendagens helter hvor Equinor støtter unge talenter innen realfag, kultur og idrett.
Mer info om kodekraft-prosjektet finner du her.
Tilknytning til læreplan
Matematikk: Kjerneelementet utforsking og problemløysing
Algoritmisk tenking er viktig i prosessen for å utvikle strategier og fremgangsmåter for å løse problem og innebærer å bryte ned et problem i delproblem som kan løses systematisk.
Matematikk: Kompetansemål etter 10. trinn
Utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering
Naturfag: Kompetansemål etter 10.trinn
Drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
Mer informasjon
Les om lærers rolle, avtalekoder, og annen relevant informasjon på denne siden.