- Antall: Inntil 30 elever
- Tidspunkt: Tirsdag og torsdag
- Målgruppe: 8.-10. trinn
- Fagområder: Samfunnsfag, Matematikk
Hva skjer i dette læringstilbudet?
I dette tre timers tilbudet ønsker vi å styrke elevenes kunnskap om personlig økonomi. Anbefales for elever på 9. og 10. trinn. Programmet holdes på VilVite og har to gode pauser hvor elevene kan få utforske utstillingen eller ta matpauser. Til matpauser anbefaler vi deg å bestille matpakkerommet vårt VilSpise kl. 11.00-11.20.
I første økt starter vi med en gjennomgang av teori og viktige begreper, hvor vi inviterer til dialog og spørsmål underveis. For eksempel, hva er en lønnsslipp? Og hva betaler vi i skatt? Vi tar til slutt for oss en kontoutskrift og utforsker hvilke personer de kan tilhøre. Elevene jobber da i grupper på to og to (eventuelt tre).
I andre del får elevene utdelt en persons lønningspose, budsjetttavler ala luksusfellen og de skal få sette opp budsjett for personen de får utdelt. Hvilke poster trengs her? Elevene forholder seg til reelle tall for ulike inntekter og utgifter. Har de råd til alt de trenger og ønsker seg? Og hva om telefonen detter i do – er det penger til en ny?
Vi avslutter med en oppsummerende og gøy Kahoot, hvor vi snakker om temaer som sparing og hvilke jobber en 10. klassing kan ha. Vi deler en rekke sparetips og ser om vi kan unngå “lommetyver” som kioskmat, sminke, klær og andre impulskjøp.
Alle læringsprogram på VilVite har tilgjengelig for- og etterarbeid til elevene dine. Nå er dette for- og etterarbeidet i ny form: som artikler og aktiviteter på VilViteMer.
VilViteMer: For- og etterarbeid
Matpakkerom
Når du bestiller Pengefellen, anbefaler vi at du selv bestiller matpakkerommet kl. 11.00-11.20.
Tilknytning til læreplanen
Overordnet del: tverrfaglig tema folkehelse og livsmestring
Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv.
Matematikk: kompetansemål etter 10. trinn
- Hente ut og tolke relevant informasjon frå tekstar om kjøp og sal og ulike typar lån og bruke det til å formulere og løyse problem.
- Planleggje, utføre og presentere eit utforskande arbeid knytt til personleg økonomi.
Samfunnsfag: kompetansemål etter 10. trinn
- Vurdere hvordan arbeid, inntekt og forbruk kan påvirke personlig økonomi, levestandard og livskvalitet.
Mer informasjon
Les om lærers rolle, avtalekoder, og annen relevant informasjon på denne siden.
Samarbeidspartnere
Læringsprogrammet er utviklet i samarbeid med Fana sparebank.