Programmering uten PC

Hvordan tenker en datamaskin? Vi forklarer og demonstrerer programmeringsuttrykk og problemløsningsmetoder med praktiske øvelser. Tilbud til elever uten programmeringsbakgrunn.

  • Antall: Inntil 30 elever.
  • Tidspunkt: Torsdag og fredag
  • Målgruppe: 8.-10. trinn
  • Fagområder: Matematikk, Naturfag

Hva skjer i dette læringstilbudet?

Læringsprogrammet er utviklet for å gi elever uten programmeringsbakgrunn en introduksjon til emnet. Gjennom praktiske øvelser i felleskap forklarer og demonsterer vi ulike teknikker og programmeringsbegreper (Algoritmer, løkker, dekomposisjon, variabler m.m). 

Hvor nøyaktig må du EGENTLIG være om du skal instruere noen i å gå en runde rundt pulten?

Tilknytning til læreplan

Opplæringens verdigrunnlag: Skaperglede, engasjement og utforskertrang
Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.

Prinsipper for læring, utvikling og danning: Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheiter i matematikk inneber å kunne bruke grafteiknar, rekneark, CAS, dynamisk geometriprogram og programmering til å utforske og løyse matematiske problem.

Matematikk: Kompetansemål
- Utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering (8. trinn).
- Utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering (10. trinn).

Mer informasjon

Les om lærers rolle, avtalekoder, og annen relevant informasjon på denne siden.


Nyhetsbrev fra VilVite?

Hva ønsker du oppdateringer om?
Er du også interessert i?
Hovedsamarbeidspartnere VilVite
Samarbeidspartnere