- Antall: Inntil 30 elever
- Tidspunkt: Tirsdag - fredag
- Målgruppe: 8.-10. trinn
- Fagområder: Naturfag, Samfunnskunnskap
Hva skjer i denne temaløypen?
I januar 2024 åpnet vi den splitter nye utstillingen Energibyen. Utstillingen Energibyen er utviklet for ungdom, og i nå tilbyr vi ungdomsskoleelever en helt ny temaløype.
Lærers rolle
Temaløypen Energibyen er et læringstilbud uten formidler fra VilVite. Du som lærer er ansvarlig for gjennomføring og organisering, men du får hjelp til å komme i gang.
Vi anbefaler at elevene jobber i grupper på tre.
Organisering
Arbeidet på VilVite har tre deler:
- Dere får en introduksjon til løypen av en vitevert. Bruk av nettbrettene blir forklart.
- Elevene jobber i utstillingen med oppgaver som hører til de ulike installasjonene som er med i løypen.
- Etter ca 30-40 minutter samler du elevene dine på Galleriet til refleksjonsaktivitet om begreper knyttet til energi.
Selve løypen
Elevene bruker en app på et nettbrett for å gjennomføre løypen. Det er 10 oppgavesett som elevene kan velge mellom når de jobber i utstillingen. Vi ønsker at alle gruppene gjør minst 6 oppgavesett.
Elevene velger selv hvilke oppgavesett som skal gjøres. Hvert oppgavesett består av:
- Utforsking av installasjonen: praktisk arbeid med oppdrag på installasjonen.
- Naturfaglig spørsmål knyttet til energi, energikvalitet eller energikilder.
- Samfunnsfaglig spørsmål knyttet til energiomstilling/ det grønne skiftet.
Dersom du eller elevene lurer på noe underveis, er det alltid god hjelp å få fra vitevertene som jobber i utstillingen.
Forberedelse
For lærer
Temaløypen Energibyen passer best for 9. og 10. trinn, eller for elever som kjenner til begrepene energibevaring og energikvalitet. Fornybar energi og energiomstilling er gjennomgående tema i løypen.
Vi anbefaler at dere tar en prat om aktelle begrep.
Det er du som er ansvarlig for gjennomføringen av løypen så du må tenke gjennom hvordan du vil gjøre det og lese lærerveiledningen. Trykk på knapp under.
Elevene skal fordeles i grupper på tre elever, men maks ti grupper.
For elevene
Elevene skal se filmen om hvordan nettbrettet brukes.
Introduksjonsfilm til løype med nettbrett Lærerveiledning
Tilknytning til læreplan
Overordnet del: Bærekraftig utvikling
Gjennom arbeid med temaet skal elevene utvikle kompetanse som gjør de i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst. Elevene skal få forståelse for at handlingene og valgene til den enkelte betyr noe.
Samfunnskunnskap: Det tverrfaglig temaet Bærekraftig utvikling
I samfunnskunnskap handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om hvordan elevene kan bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling gjennom å være aktive medborgere. Dette innebærer å forstå sammenhenger mellom individuelle valg, samfunnsstrukturer og tolegrensene i naturen.
Naturfag: Kjerneelementet Jorda og livet på jorda
Kunnskap om jorda som system og hvordan menneskene påvirker dette systemet, skal gi elevene grunnlag til å ta bærekraftige valg
Naturfag: Kompetansemål Energi og materie
- gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på
- drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
Naturfag: Det tverrfaglig temaet Bærekraftig utvikling
I naturfag handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger, og se disse i sammenheng med lokale og globale miljø- og klimautfordringer. Kunnskap om sammenhenger i naturen er nødvendig for å forstå hvordan vi mennesker er med på å påvirke den.
Temaløypen er under utvikling, endringer kan komme.
Mer informasjon
Les om lærers rolle, avtalekoder, og annen relevant informasjon på denne siden.
Samarbeidspartnere
Temaløypen er utviklet i samarbeid med Norsk Klimastiftelse