- Varighet: 3 timer
- Målgruppe: Lærerkurs
- Fagområder: Naturfag, Matematikk
Praktisk informasjon
VilVite tilbyr dette lærerkurs på forespørsel, gjerne til hele kollegiet.
Varighet: 3 timer
Valgfritt sted: Dette kurset kan holdes på VilVite, skolen deres, eller som digitalt kurs på Teams/Zoom/Google Meet.
Klokkeslett: Etter avtale
Ta kontakt på bestilling@vilvite.no med dine ønsker.
Hva skjer på dette lærerkurset?
Dette kurset er tenkt som et støtteverktøy til lærere på 5.-10. trinn som har LEGO-roboter på skolen og ønsker å lære mer om bruken av disse i undervisningen. Kurset er veldig fleksibelt, og kan holdes enten hos oss på VilVite, ute hos dere på skolen eller som heldigitalt kurs over Teams/Zoom/Meet. Kurset er i utgangspunktet beregnet for SPIKE PRIME-roboten, men kan om ønskelig tilpasses for de eldre modellene EV3 eller NXT.
I løpet av dette kurset vil du bli veldig godt kjent med roboten og hva den kan og ikke kan få til, og vi forklarer programmeringsuttrykk som algoritmer og villkår med hverdagslige eksempler.
Program
- Hvordan LEGO-programmering passer inn i Fagfornyelsen
- Introduksjon til robotens programmeringsverktøy (SPIKE PRIME, EV3 Classroom eller LEGO Mindstorms Education)
- Utforsking av robotens sensorer og maskinvare
- Tips til videre utforsking
- Gode råd til vedlikehold og feilsøking
Utstyrskrav for kurs på VilVite:
- Det anbefales sterkt at dere har med dere samme type datamaskin som elevene bruker så vi kan fange opp eventuelle tekniske utfordringer som kan oppstå i klasserommet.
- Vi stiller ellers med alt nødvendig utstyr.
Utstyrskrav for kurs på skole:
- Minst 1 ferdigbygget robot med ferske/oppladete batterier (ideelt sett nok roboter til at deltakerne kan jobbe sammen parvis)
Utstyrskrav for digitalt kurs:
- Minst 1 ferdigbygget robot med ferske/oppladete batterier (ideelt sett nok roboter til at deltakerne kan jobbe sammen parvis)
- Riktig programvare installert på maskinen. Kursholder tar kontakt i forkant for hjelp til hvordan man finner riktig progamvare til din maskin.
Kontaktperson
Om du har spørsmål, ta gjerne kontakt med utvikler og kursholder Anders Holm.
Målgruppe
Lærere på 5. trinn og oppover som ønsker å jobbe med LEGO i klasserommet, eller som ønsker å lære programmering på en praktisk og håndfast måte.
Tilknytning til læreplanen
Naturfag: Kompetansemål
- utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen. (7. trinn)
- bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener. (10.trinn)
Matematikk: Kompetansemål
- lage og programmere algoritmer med bruk av variabler, villkår og løkker. (5. trinn)
- bruke variabler og formler til å uttrykke sammenhenger i praktiske situasjoner. (6. trinn)
Kunst og håndverk: Kompetansemål
- bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk (7. trinn)
- utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter (10. trinn)
Mer informasjon
Les om lærers rolle, avtalekoder, og annen relevant informasjon på denne siden.