- Tidspunkt: Programmet gjennomføres på bestilling
- Målgruppe: Lærerkurs
Praktisk informasjon
Varighet: 3 timer
Sted: I lokaler på VilVite, eller så kan vi komme til deres skole.
Klokkeslett: etter avtale
Ta kontakt på bestilling@vilvite.no med dine ønsker.
Hva skjer på dette lærerkurset?
Med de nye læreplanene kom nye kompetansemål, og programmeringsbegreper som algoritmer og sekvenser dukket opp både i naturfag og matematikk, men også i mer kunstneriske fag. For å ta godt i mot de nye kompetansemålene, inviterer vi lærere på barne- og ungdomstrinnet til å delta på dette kurset. Her ønsker vi å avmystifisere datamaskinen og vise hvordan algoritmisk tenking og programmerings-tankegang kan øves inn gjennom lek og spill, og nyttiggjøres i flere fag.
Kursets innhold:
- Introduksjon til algoritmisk tenking.
- Programmering og algoritmisk tenking i de nye læreplanene.
- Assorterte programmeringsøvelser: Praktiske oppgaver og spill som kan gjennomføres i klasserommet.
- Ide- og erfaringsutveksling. Hva kan man lære på egenhånd, og hvor går man?
Tilknytning til læreplanen
Naturfag: Kompetansemål
- utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen. (7. trinn)
- bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener. (10.trinn)
Matematikk: Kompetansemål
- lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill knyttet til koordinatsystemet. (3. trinn)
- lage algoritmer og uttrykke de ved hjelp av variabler, villkår og løkker. (4. trinn)
- lag og programmere algoritmer med bruk av variabler, villkår og løkker. (5. trinn)
- bruke variabler og formler til å uttrykke sammenhenger i praktiske situasjoner. (6. trinn)
Musikk: Kompetansemål
- bruke teknologi og digitale verktøy til å skape, øve inn og bearbeide musikk (7. trinn)
- skape og programmere musikalske forløp ved å eksperimentere med lyd fra ulike kilder (10.trinn)
Kunst og håndverk: Kompetansemål
- bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk (7. trinn)
- utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter (10. trinn)
Mer informasjon
Les om lærers rolle, avtalekoder, og annen relevant informasjon på denne siden.