- Antall: Inntil 30 elever.
- Tidspunkt: Torsdag og fredag
- Varighet: 90 min
- Målgruppe: Videregående
- Fagområder: Matematikk, Naturfag
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Dette læringsprogrammet gir elever uten programmeringsbakgrunn en introduksjon til emnet, og vil derfor egne seg godt ved skolestart.
Vi legger PC, iPad og Chromebook vekk, og gjennom lek og praktiske øvelser forklarer og demonstrerer vi ulike teknikker og programmeringsbegreper (algoritmer, løkker, dekomposisjon, variabler, med mer).
Tilknytning til læreplan
Opplæringens verdigrunnlag: Skaperglede, engasjement og utforskertrang
Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling.
Prinsipper for læring, utvikling og danning: Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheiter i matematikk inneber å kunne bruke grafteiknar, rekneark, CAS, dynamisk geometriprogram og programmering til å utforske og løyse matematiske problem.
Matematikk 1T. Kompetansemål:
Formulere og løyse problem ved hjelp av algoritmisk tenking, ulike problemløysingsstrategiar, digitale verktøy og programmering.
Naturfag Vg1. Kompetansemål:
Vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener
Mer informasjon
Les om lærers rolle, avtalekoder, og annen relevant informasjon på denne siden.