Ship o'Hoi med Scratch

Ta med klassen på VilVite og lær programmering med Scratch under One Ocean Week.

  • Antall: Inntil 30 elever
  • Tidspunkt: 08.04 - 11.04
  • Målgruppe: 5.-7. trinn
  • Fagområder: Naturfag, Matematikk

Hva skjer i dette læringstilbudet?

Bærekraftsmålet "Livet i havet" er et av FNs 17 bærekraftsmål og har som mål å bevare og bruke havet og ressursene på en bærekraftig måte. Målet fokuserer på å redusere forurensning i havet, beskytte og gjenoppbygge økosystemer i havet, regulere fiskerier og ivareta kystsamfunn. 

Under One Ocean Week programmerer vi et digitalt spill med Scratch som tar oss til havs i jakt etter søppel. Elevene jobber to og to og lager sine spill etter instrukser fra formidler, men vil selvsagt få kreativ frihet i utformingen av spillet. I dette læringstilbudet vil elevene få mer kjennskap til algoritmer, løkker, sekvenser og variabler.  

Ship o’Hoi!

Tilknytning til læreplan

Matematikk: kjerneelementet utforskning og problemløsning
Algoritmisk tenkning er viktig i prosessen med å utvikle strategier og framgangsmåter for å løse problemer og innebærer å bryte ned et problem i delproblemer som kan løses systematisk.

Matematikk: kompetansemål etter 5. trinn
Lage og programmere algoritmer med bruk av variabler, vilkår og løkker.

Mer informasjon

Les om lærers rolle, avtalekoder, og annen relevant informasjon på denne siden.


Nyhetsbrev fra VilVite?

Hva ønsker du oppdateringer om?
Er du også interessert i?
Hovedsamarbeidspartnere VilVite
Samarbeidspartnere